Jsme to co jíme proto raději jíme zdravě

Podzimní sklizeň vitaminů
Zpracování potravin mění charakter jídla, odstraňuje se vláknina, voda, živiny, mění se způsob, jakým tuto potravinu trávíme a zpracováváme v našem těle. Chybí látky běžně obsažené v „celých potravinách“.
Zpracované potraviny dokážou stimulovat dopamin, díky kterému se cítíme dobře. Ovšem za tu cenu, že do těla nedodáme dostatek vlákniny, minerálních látek a dalších důležitých živin. Takový podvod pro náš organizmus – tělo se tváří, že se má fajn, uvnitř ale trpí. Takto vzniká (často skrytá) malnutrice, tedy „podvýživa“, lépe řečeno „špatný nutriční stav“, který je velmi častý i u obézních lidí. Umělá stimulace dopaminu vede k nekontrolovaným chutím a závislosti na tomto druhu jídla. Pravidelní návštěvníci Mc Donaldů a KFC o tom ví své.
Aditiva, obsažená v této stravě působí různým způsobem na rozvoj obezity. Problémem jsou stále dokola zmiňované rafinované cukry, které zvyšují pravidelně a neúnosně vyplavování inzulínu (ano, opravdu to vadí!). Tzn. většina snídaňových cereálií, sladké pečivo, vafle a další rychle využitelné cukry. Konzumace těchto produktů vede pomalu k inzulínové rezistenci, chronickým chorobám, obezitě.
Podobný výsledný efekt mají aditiva – glutamát, umělá sladidla, fruktózový sirup a další hrůzy.

Vedou k dysbalanci vnitřního prostředí organizmu

Laicky řečeno, ničí přirozené a potřebné bakterie v našich střevech. Bez nich bychom nepřežili, takže je dobré jim poskytovat fajn podmínky pro život. Tyto mikroorganizmy mají až nečekaný dopad na naše zdraví. Zpracované potraviny naší střevní mikroflóru narušují, potlačují ji a celé to vede k zažívacím problémům a zvýšené nemocnosti. Našim přátelským mikroorganizmům se naopak výborně vede, když tělo zásobujeme přirozenými „celými potravinami“.
Co jsou tzv. „whole food“?
Plody lesa
„Pokud tomu jde useknout hlava nebo se to dá vytrhnout ze země, je to pravděpodobně fajn. Pokud to je neónově modré a je to v plastovém pytlíku nebo krabici, není to pravděpodobně nic moc.“

Jsou pohromou pro mozek a dobrou náladu

Výkyvy nálad, problémy s pamětí, deprese… A ejhle, i toto má spojitost s vaší stravou! Může to být výsledek vaší výživy-nevýživy. Největší koncentrace serotoninu není totiž v mozku, ale ve střevech – kdo by to byl řekl. A serotonin ovlivňuje naši náladu, stupeň agrese, deprese.
Z toho jasně vyplývá, že střeva musíme udržovat zdravá! Chceme-li se cítit dobře i po duševní stránce.

Povzbuzují k jedení „za běhu“

„Quick ‘nd easy“ stravování, ve chvíli, kdy chvátáte nebo aplikujete multitasking, má za následek jednu nepříjemnou věc – ztrácíte cit rozpoznat přirozené signály vašeho těla! Jaké signály? Třeba signál „jsem plný!“. Nehledě na to, že organizmus „v běhu“ hůře tráví.

Informace na obalech mohou být zavádějící

Označení „natural“ nebo „bez přidaného cukru“ ještě neznamená automaticky „zdravý“. Záludností na nás číhá více. Třeba taková marmeláda bez přidaného řepného cukru, ale nadupaná koncentrovanou šťávou z hroznů je přeslazená až až a sníst půlku takové sklenice není dobré pro nikoho. Sušenky vyrobené z celozrnné mouky jsou stále sušenky. Nenechte se zmást informací vytrženou z kontextu a raději pohlížejte na potraviny z vyšší perspektivy – viz citace výše. Je to docela jednoduché.

 Pozor na častou konzumaci zpracovaného masa

Nepřehánějte to s uzeninami. Když si dáte kvalitní šunku dvakrát do týdne, asi se toho moc nestane, ale vězte, že ani takovéto kvalitní uzeniny nejsou žádnou extra výhrou pro naše zdraví. Obsahují dusíkaté sloučeniny (nitráty, měnící se na nitrosaminy), které sice způsobí krásnou růžovou barvu šunčičky (na rozdíl od přirozeně šedivé), ale taky zvyšují riziko vzniku rakoviny. Pečené maso to samé v bledě modrém. Kouř, hodně soli, chemické konzervanty – nic zdravého.

 Zvyšují riziko neplodnosti a malnutrice

Zpracované potraviny nás ochuzují o potřebné živiny – jíme hodně kalorií, ale stále jsme v malnutrici (podvýživě). Napříč generacemi se tento jev začíná projevovat i v podobě zvýšeného výskytu neplodnosti. Není se co divit.
Ovoce naší zahrady

Zpracované potraviny mají dlouhodobou trvanlivost, ovšem nám život rozhodně neprodlouží! 

Zelenina, maso, vejce, ovoce, semena… to je přirozená lidská potrava. Když bude vaše strava složená v 10% procentech ze zpracovaných potravin, je to v pořádku. Do lesa se asi všichni odstěhovat nemůžeme, ale můžeme alespoň zvýšit konzumaci těch lepších potravin.

Znamená to plánovat jídlo více dopředu.
Projít si třeba farmářské trhy a vybrat, co by se dalo kupovat tam.
Část sacharidů nahradit zdravými tuky, ne proteiny! Nebo alespoň ne výhradně proteiny.
Přestat se jednou pro vždy bát (zdravých!) tuků! Olivy, olivový olej, kokos a kokosový olej, ořechy, vejce, avokádo, bio máslo… Dobrou chuť!

Oblíbené příspěvky

MENU - tady jsou jídla co hledáte...

Domácí kuchyně Vepřové Co budeme vařit dnes? Zvěřina Recepty Kuřecí maso Domácí jídlo Prostřeno Naše kuchyně Houbové recepty Bramborové speciality Hovězí Myslivecká kuchařka Jahody Jednoduché chutné rychlé recepty Jsme to co jíme Uzené maso Polévky Jíme zdravě Rady a tipy Kysané zelí Ovoce Koláč Pochoutky z brambor Cukroví Domácí koláče Guláš Když vaří a servírují chlapi! Kotlety Snídaně Zdraví Zelenina knedlíky Fotografie Kachna Menu Vánoční sýr vepřová panenka Školní kuchyně Bramboráčky Hlíva Koření Mleté maso Rajčata Ryby Rýže Salát Zavařování Cibule Fazole Kančí guláš Kančí kýta Marinování Oběd Palačinky Papriky Pečené kuře Srnčí guláš Těstoviny Vejce Vepřová kýta gril hříbky Bažant pečený Buchty Dort Houbová omáčka Hovězí svíčková Jak na to Koblihy Krkovička Na houbách Pivo Smažená zelenina Srnčí kýta Česká kuchařka Česnek Šípková omáčka ke zvěřině Žampiony Beef Wellington Bezmasá jídla Bůček Domácí chleba Houbové speciality Karbanátek Malinový dort Pečené brambory Segedinský guláš Stolování a etiketa Večeře Vánočka Zázvor klobásy Česká snídaně Řízek Žebírka Bažant na slanině Borůvky Bábovka Citrony Halušky Jelení kýta Koprová omáčka Kvalita potravin Léto Maliny O vůni šunky z komína Pečená husa Pečivo Roláda Rychlovka Smažený sýr Steak z kuřecího masa Svíčková na smetaně Tatarský biftek Telecí Tlačenka Vajíčka Valentýnské speciality Vaříme s přáteli Velikonoční sekaná Vepřové výpečky Vepřový guláš Čočka Škvarky Štrůdl (závin) špíz Banánový desert Bezinky Boršč Bramboračka Bramboračka nakyselo Celer recepty Chilli Domácí houstičky Francouzské brambory s uzeným Hermelin Hovězí polévka Hroznové víno Humor Jablka Jablkové řezy Jelení guláš Jelení medailonky Kančí hřbet s brusinkami Kančí ragů Kančí steaky Katův šleh Kváskový chleba Květák Legrace Limonáda Losos Meruňky Mexické jídlo Moravský vrabec Mozzarela Okurky Olivový olej Olomoucké tvarůžky Omáčka Paštika Pečená kotleta Pizza Prevence Pstruh na másle Racionální strava Rajská omáčka Recepty na míchané nápoje a koktejly Roštěná Smetanové brambory s nivou Treska Tvaroh Velikonoční beránek Vepřová plec Vepřové nudličky Vepřový steak Vitaminy Z listového těsta bylinky dančí guláš karlovarský knedlík křenová omáčka nádivka Černý bez Čína Špagety Šípky Bažant na víně Biftek Bramborka Báč Capensis (mořská štika) Cmunda Coffee Dršťková Dýně Francouzské Confit de canard Hamburger Houskové knedlíky Hovězí guláš Hovězí maso s koprovou omáčkou Hořčicová omáčka Hranolky Hruška Husa Italská snídaně Jahodový koláč se zakysanou smetanou Jogurt Játra na slanině Kachna pečená Kančí plec Kančí svíčková Kompot Krůtí pečené stehno Kuřecí nugetky Kuřecí řízek s bramborovým salátem Langoše Lečo Linecké Listové šátečky Loupaná hovězí plec Lívance Margarita Marinovaný králík na zelí Med Mojito Mrkev Nakládaný hermelín Nápoje Obložený talíř Ocet Orestované nudličky Pečený bažant na divoko Poháry Rafaelo Risotto Rum Rybíz Růžičková kapusta Salát z pomerančů Sekaná Sekaná bramborová kaše Smažené kuře Smetana Srnčí hřbet Srnčí plátky Svačina Svijany Sýr naložený s cibulí paprikou a pivem Topinky Tvarohový dort Vafle Vajíčka a šunka Vdolky Vepřová krkovice Vepřový kotlet na smetaně Vosí hnízda Zabijačka Zapečená cibule Zelenina dušená Zelňačka Znojemská roštěná Závislost pomazánka staročeské vepřové zlatá buchta Čaj Čaj šípkový Čevabčiči Čokoládový dortík Čufty Škvarkové placky Špekáčky Špenát Šunka Švestkový koláč Švestky Želatinové Žloutkové řezy Alkohol Americké (kanadské) palačinky Ananas BIO Belgické vafle Blackberry champagne margarita Boeuf Bourguignon Bramboračka s uzeninou Bramborové placičky Bramborové placky se sýrem Bramborový guláš Brazilská snídaně Brusinková omáčka Buchtičky s krémem Bábovka jako peříčko Bábovka jogurtová s kokosem Bábovka s čokoládovým pudinkem Bábovka tvarohová Camembert Candát na másle Caramelized Apple and Blue Cheese Chlupaté knedlíky Cibulové kroužky Claudie recepty Cuketa Dobromysl obecná Domácí rohlíky Easter Euglena Janae Bradley Facebook Falšování potravin Fašírka Ferdinandův špíz Filé Flank steak Frankfurstská hovězí Grilované koleno Guláš staré rančerky Gumové ovoce Ham and Eggs Harule Haše Historie Holandský řízek Hot Dog Hovězí roláda Hovězí s rýží dělané na vodě a zahuštěné kuskusem Hrnečkové knedlíky Iced tea Italská placka Jablečný ocet Jahodový koláč Jahodový koláč s podmáslím Jogurt řecký Jogurtové řízky Jáhly Játra Játra na sádle Kakaové řezy Kančí hřbet na česneku Kančí kýta se šípkovou Kančí maso na šípkové omáčce Kančí na rajčatech a cuketě Kančí plec na smetaně Kančí výpečky Kančí řízky Karamelisované-jahody-ořechy-se-zakyskou Karbanátky s nivou a bramborová kaše Kokosové kuličky Koláč s borůvkami a drobenkou Kosmatice Kotletky se sýrem a smetanou Kukuřice Kukuřičné palačinky Kulajda Kuře s tandoori omáčkou Kuřecí játra Kuřecí nudličky Kuřecí polévka Květy Kynuté knedlíky Life at Google Litina Londýn Loupáčky Lovecké právo Luncheon Meat Majoránka Marcipán Marmeláda Maso směs Masové kuličky Mazanec Maďarský vepřový perkelt s bramborem Medovec Medové perníčky Mleté biftečky ze zvěřiny Moučník Moře Mořský okoun Muflon na divoko Mufloní guláš Máta peprná Nadváha (vlastně obesita) Nadívaný bažant Nemoci Noky Nákyp z ovesných vloček Nákyp švestkový O selském hospodářství O tradici Onion Rings Ovesné vločky Pagáčky Pampeliškový med Penízovka sametonohá Pečená divoká kachna Pečený čaj Plzeň 12° Polsko Polévka Gaspacho Pomerančovo smetanovo čokoládový dortík Počasí Pražský flamendr Prejt Proso Pudinkáče Punč Pyré Pálení žáhy Pórková omáčka Rajská a jablečná polévka Rajská na divoko s rýží Ražniči Refluxní choroba jícnu Remoska Rizoto Rostbeef Roštěnec Ruské vejce Salát Coleslaw Selská omeleta Skewered Strawberry Slepice na paprice Slivovice Smrkový med Snídaně v Portugalsku Srnčí tatarský biftek Staročeský kuba Strapačky Sulc Supermarket Tequila The Eggs Benny Tibetská Tilapie Tortilly Toskánské vepřové Tvarohové knedlíky Tvaroháčky s jahodami Tvá Jája Těstovinový salát se zeleninou a tuňákem Utopenci Valašské frgále Vanilla frozen yogurt with ice cream Vařené brambory Vejce benedikt Velikonoce Vepřové kostky Videorecepty Vinná klobása Višňové řezy Vtipy Vuřty na pivu Vyprávění lesníka Vánoční tvaroháč Víno Větrníky Waldorfský salát Zadělávané zelí Zapečený lilek s mletým masem Zapečený sýr rýže se slaninou Zelňáky Zmrzlina Zvěřinová Paštika Zvěřinové biftečky banánový palačinkový dort bavorské vdolečky dechánek hlavička kančí hřbet s šípkovou omáčkou karamel kefír ořechy sekanina sekanka Česnečka Čínské nudle s kuřecí směsí se zeleninou Řecké Ředkvičkový salát Šnečci s tvarohem Štrůdl s tvarohem Štědrý den španělský ptáček švestkové knedlíky Žampionová specialita podle Kačky Žravé řezy

Vybraný příspěvek

KANČÍ FALEŠNÁ SVÍČKOVÁ NA BRUSINKOVÉM CHUTNEY, CELEROVÝ KNEDLÍK

Kančí svíčková podle Nadi Vagnerové. KANČÍ FALEŠNÁ SVÍČKOVÁ NA BRUSINKOVÉM CHUTNEY, CELEROVÝ KNEDLÍK RECEPT: 750G kančí falešné sví...

MOTTO:

České magazínové stránky o jídle vaření a estetice stravování. Nevíte co dnes uvařit? Zde jsou obrázkové recepty už vyzkoušené. Psané recepty matou, proto jsou ilustrační fotografie a menu připravíte nejlépe s vlastní fantazií stylem co dům dal.
Zkuste to!
Úspěšný lékař je doktor Střídmost. Střídmost v jídle je důležitý faktor zdraví. Koneckonců znáte to: nežijeme proto abychom jedli, jíme proto, abychom žili.